Hirošima, moja láska v kontexte znovu prežívania minulosti

Autor: Zuzana Veslíková | 18.3.2018 o 17:43 | (upravené 18.3.2018 o 23:22) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  116x

Tento text je krátkym zamyslením nad prácou s časom vo filme Hirošima, moja láska od Alaina Resnaisa.

-„V Hirošime si nič nevidela!“

   Úvod filmu prináša zábery z tragédie po výbuchu atómovej bomby v Hirošime. Emočne silná, vizuálne a strihom dokonalá časť doplnená o komentár je zároveň aj najjasnejšou v celom filme, pretože prináša viditeľné fyzické stopy tragédie. Po ňom nastupuje samotné poetické rozprávanie, zamerané nie na príbeh vonkajší, ale na vnútorné prežívanie a následky činov. Ukazuje, akú moc má čas a či vôbec.

-„Zmyslom diela je hľadanie pravdy o živote prostredníctvom znovu prežívania minulosti a jej zachytenie v tvorivom akte.“

   Takto znie charakteristika knihy Marcela Prousta- Hľadanie strateného času, ktorý je súčasťou cyklickej kompozície, ktorá vyústi do zistenia, že: „stratený čas si možno opäť sprítomniť v prúde vedomia prebudeného spomienkou a pred zabudnutím ho zachrániť umeleckým dielom.“ Na Prousta nadväzovali autori Nového románu, teda aj Marguerite Duras pri tvorbe scenára a aj samotný režisér Alain Resnais.

   Resnais sa odklonil od bežného spôsobu práce s naráciou, začal používať a striedať časové roviny minulosti s prítomnosťou a to bez filmových pomôcok ako napríklad rozostrenie, zahmlenie a pod. ako to bolo predtým vo filme zvykom. Tým si otvoril širšie možnosti na tvorbu metafor a asociácií. Nechal tak divákovi priestor na širšiu predstavivosť. A zároveň vytvoril nový spôsob narábania s časom vo filme.

   Príkladom je scéna v reštaurácii, kde Francúzka myslela, spomínala, zabúdala na Nemeckého vojaka prostredníctvom Japonského architekta. Zasekla sa hlavná hrdinka v minulosti? Alebo sa len prítomnosť tak opakuje, až jej ju pripomína? A čo scéna, kde si ku nej prisadne cudzí mladík a architekt ju pozoruje? Už na neho zabudla? Už žije v budúcnosti? Život  ide predsa ďalej...

   Akty minulosti sú tu zobrazované aj priamym spomínaním hrdinky.

   Dôležitý je tu taktiež strih, ktorý vytvára tiež nové významy. Napríklad v scéne, kde sleduje architekta ako spí a pohybuje rukou je strihnutá so scénou ako vojak umiera a hýbe rukou.

  Metaforu tvorí už aj samotný úvod v kontraste so zvyškom filmu. Výbuch atómovej bomby v Hirošime bolí rovnako, ako výbuchy bomby vo vnútri, v človeku, v nás. Má to rovnaké devastujúce účinky. A takto tu nachádzame mnoho ďalších kontrastov, ktoré sa navzájom vylučujú a zároveň spolu fungujú. Láska a utrpenie, minulosť a prítomnosť, život a smrť, vojna a mier, Hirošima a Nevers.

-,,Hirošima, to je tvoje meno.“

-„Tvoje meno je Nevers.“

   Takto znie jeden z posledných dialógov filmu. Taktiež nesie v sebe mnoho významov. Či to už berieme ako asociáciu na samotnú katastrofu v Hirošime alebo na ich vzťah. Nevers totiž v preklade znamená nikdy. O čom teda film Hirošima, moja láska je? O láske? O následkoch nukleárnej vojny? o meste? O žene? Nepochybne v ňom nájdeme toto všetko a aj oveľa viac. Je to sonda do ľudskej duše. Do vnútra jednej ženy, ktorá sa vyrovnáva so svojou minulosťou pomocou znovu prežívania v prítomnosti.

   Expresionisticky ladená hudba z úvodu, sa v priebehu filmu niekoľkokrát vracia a okrem dotvorenia atmosféry sa stáva akýmsi lightmotívom, nesúci záťaž myšlienky celého filmu. Tak ako téma z tohto motívu prechádza z nástroja do nástroja, z klavíru do huslí, z huslí do trúbky, tak ako sledujeme dialóg medzi klavírom a klarinetom a napokon, keď vygraduje, ju znova počujeme v pôvodnom znení, tak to funguje aj s plynutím času.

   -„Už som na teba zabúdala.“

   Koniec filmu by som znova prirovnala ku Proustovi, pretože Resnaisovi sa podarilo vyobraziť celé plynutie času v tomto umeleckom diele. Traumy z minulosti, ktoré človeka bolia sa neustále vracajú. No neutečie pred nimi. Dôležité je teda žiť v prítomnosti, aj keď ju vyvoláva to minulé, pretože nám pomáha pochopiť a formovať to budúce.

(Francúzsko, Japonsko, 1959, 90 min.)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Ako (ne)funguje bikesharing v Bratislave po prvom týždni

Pre ľudí sú žlté bicykle najmä atrakcia.

DOMOV

Smer bude hľadať nového ministra, Imrecze má konkurenta

Guvernéra NBS má vystriedať Kažimír.


Už ste čítali?